2106745399 / 6980444160 info@entero.gr

O πατέρας της Ιατρικής Ιπποκράτης, πρώτος περιέγραψε τον ανθρώπινο οργανισμό σαν ένα ολιστικό συνδυασμό σώματος, πνεύματος και νου, σε αρμονία με τα τέσσερα στοιχεία του φυσικού κόσμου. Οι πρώτοι ιατροί και θεραπευτές ασχολήθηκαν με βότανα, τροφές, νερό, νηστεία, ήπιες θεραπείες που δεν επισκιάζουν τις θεραπευτικές δυνάμεις του ίδιου του σώματος. Με την παρακμή όμως του αρχαιοελληνικού κόσμου τα θαυμάσια φυσικοπαθητικά, θεραπευτικά και προληπτικά μέσα του Ιπποκράτη παραγκωνίστηκαν.

Από τα χρόνια του Ιπποκράτη και του δασκάλου του Αλκμαίων, είναι γνωστό ότι η τροφή είναι η πηγή σημαντικών προβλημάτων υγείας και ότι η σωστή επιλογή της μπορεί να είναι η λύση σε πολλά από αυτά. Παρ’ όλα αυτά, η τυφλή εφαρμογή κανόνων υγιεινής διατροφής, δηλαδή η τήρηση των κλασσικών οδηγιών διατροφής πολλές φορές δεν αποφέρει τα αναμενόμενα οφέλη. Ευτυχώς, πλέον υπάρχει ένα εργαλείο για εξατομικευμένες οδηγίες διατροφής που ονομάζεται τεστ διατροφικής δυσανεξίας (τεστ τροφών). Σύμφωνα με την επιστημονική βιβλιογραφία η «τροφική δυσανεξία» αναφέρεται στην διαταραχή της φυσιολογίας του οργανισμού μετά την κατανάλωση κάποιου διατροφικού συστατικού και οφείλεται σε προβλήματα του μεταβολισμού του συστατικού αυτού. Κλασικά παραδείγματα δυσανεξίας, είναι η δυσανεξία στη λακτόζη και η δυσανεξία στη γλουτένη (κοιλιοκάκη).

Σίγουρα έχετε παρατηρήσει ότι υπάρχουν άτομα που καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες τροφής και δεν παχαίνουν και άλλα που ενώ φαινομενικά τρώνε ελάχιστα κι όμως παχαίνουν. Τι είναι αυτό που κάνει μερικά άτομα να τρώνε πολύ κι όμως να μην παχαίνουν; Κάποιες παθήσεις, όπως ο υπερθυρεοειδισμός ή κάποια χρόνια φλεγμονή πιθανόν να είναι η αιτία, αλλά συνήθως η απάντηση σε ένα πρόβλημα δεν είναι μονοσήμαντη, αν και είναι απλή. Το τεστ διατροφικής δυσανεξίας (τεστ τροφών) έρχεται να αποκαλύψει τις τροφές που επηρεάζουν τον μεταβολισμό, δημιουργούν τοξινώσεις και γενικά δεν ταιριάζουν στον οργανισμό, άρα πρέπει να τις αποφεύγουμε, για να έχουμε υγεία και καλή ζωή. Είναι τόσο απλό το να χάσουμε 10-20 κιλά, απλά αποφεύγοντας τις ντομάτες, το πορτοκάλι, την γλουτένη, την λακτόζη, αλλά δεν είναι καθόλου μονοσήμαντο.

Τι είναι οι τοξίνες που συσσωρεύονται στο σώμα

Η ύπαρξη τοξινών στο σώμα, αν και ακούγεται σαν ψέμα, (αφού έχουμε στο μυαλό, πως οτιδήποτε τοξικό μπορεί να σκοτώσει) είναι όντως πραγματικότητα. Το Ίδρυμα Nemours περιγράφει τις τοξίνες του σώματος, όπως, «Μια τοξίνη είναι μια χημική ουσία ή δηλητήριο που είναι γνωστό ότι έχει βλαβερές συνέπειες για το σώμα. Οι τοξίνες μπορεί να προέρχονται από τρόφιμα ή νερό, από τις χημικές ουσίες που χρησιμοποιούνται για να αυξηθεί η παραγωγή τροφίμων ή η προετοιμασία τους προς κατανάλωση, ακόμα και από τον αέρα που αναπνέουμε. Οι οργανισμοί μας επεξεργάζονται αυτές τις τοξίνες μέσω οργάνων όπως το συκώτι και τα νεφρά και την εξάλειψή τους με τη μορφή του ιδρώτα, των ούρων και των κοπράνων». Έτσι, όπως αναφέρεται στον ορισμό, μπορούμε να διαιρέσουμε τις τοξίνες σε τέσσερις κατηγορίες: τις τοξίνες από τον αέρα, το νερό, τα τρόφιμα και τις χημικές ουσίες στο περιβάλλον. Πώς μπορούμε να ελέγχουμε την κατάσταση τοξίνωσης του οργανισμού μας; Η μέτρηση pH του αίματος είναι η λύση.

Γιατί πρέπει το σώμα να αποτοξινώνεται

Η βασική ιδέα πίσω από μια «δίαιτα αποτοξίνωσης ή σχήμα» είναι ότι ο σύγχρονος άνθρωπος βάζει τόσο πολύ άγχος στο σώμα του, έτσι όπως είναι εκτεθειμένος σε ένα μεγάλο αριθμό από τοξίνες (σκέψεις, λέξεις, συναίσθημα και υλικές) σε καθημερινή βάση, έτσι οι φυσικοί μηχανισμοί αποτοξίνωσης στο σώμα δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις της αποτοξίνωσης που έχει ανάγκη ο οργανισμός. Στην περίπτωση όμως υπερφόρτωσης του οργανισμού με τοξίνες, ο οργανισμός δεν έχει τη δυνατότητα να τις αποβάλλει ή να τις μεταβολίσει επαρκώς, με αποτέλεσμα αυτές να συσσωρεύονται και να δημιουργούν δυσλειτουργίες κι ασθένειες. Υπάρχουν σώματα που η γλουτένη π.χ. είναι θανατηφόρα όταν εισέρχεται σ’ αυτό και άλλα που θανατηφόρα είναι η λακτόζη, εκεί πρέπει να αναζητηθούν πρόσθετες βοηθητικές λύσεις με την καθοδήγηση του ειδικού.

Πώς μπορεί να αποτοξινώνεται ο οργανισμός από μόνος του; Το σώμα μας είναι μια ιδιοφυής κι έξυπνη κατασκευή που διαθέτει όλους τους μηχανισμούς αυτοίασης. Υπάρχουν μέσα σε αυτό ειδικοί μηχανισμοί για την απεξάρτηση από τις «τοξίνες». Στα όργανα αποτοξίνωσης περιλαμβάνονται: το συκώτι, τα νεφρά, το δέρμα και οι πνεύμονες, επίσης το πεπτικό, το λεμφικό και το κυκλοφορικό σύστημα, όλα παίζουν σημαντικό ρόλο στη διαδικασία της αποτοξίνωσης και της αποβολής από τον οργανισμό της DOR (Deadly Orgone) όπως αναφέρει ο Βίλχελμ Ράιχ την θανατηφόρα οργονοενέργεια. Αντιλαμβανόμαστε λοιπόν πόσο σημαντικό είναι για τον οργανισμό και την υγεία του, η αποβολή απ’ αυτόν κάθε τοξικότητας. Ακόμη καλύτερα δε, η μη εισαγωγή σε αυτόν τοξικότητας, δηλ. DOR. Σε μία ιδανική κατάσταση ο άνθρωπος πρέπει να καταναλώνει τροφές που στον οργανισμό του μετατρέπονται σε OR δηλ. σε οργόνη. Εδώ βοηθά πολύ το Τέστ Δυσανεξίας γιατί μας δείχνει ποιές τροφές το σώμα τις θεωρεί DOR δηλ. θανατηφόρες.

Τι είναι ο μεταβολισμός

Μεταβολισμός είναι το σύνολο των βιοχημικών διαδικασιών που συμβαίνουν σ’ έναν οργανισμό με σκοπό τη διατήρησή του στη ζωή, την ανάπτυξη, την κίνηση, την πέψη, καθώς και τη μεταφορά θρεπτικών συστατικών στα σημεία όπου απαιτούνται. Είναι ουσιαστικά εκείνες οι διεργασίες με τις οποίες ο οργανισμός Μετατρέπει ό,τι τρώμε κι ό,τι πίνουμε σε Ενέργεια. Για τη λειτουργία του μεταβολισμού απαιτείται η κατανάλωση ενέργειας (θερμίδων). Το ποσό της ενέργειας αυτής είναι ο μεταβολικός ρυθμός, ο οποίος διακρίνεται στον:

Βασικό μεταβολικό ρυθμό που είναι η ενέργεια (θερμίδες) την οποία χρησιμοποιεί ο οργανισμός για όλες τις «κρυφές» λειτουργίες του (λ.χ. αναπνοή, κυκλοφορία του αίματος, προσαρμογή ορμονικών επιπέδων, επιδιόρθωση κυττάρων) για τις οποίες λειτουργίες προορίζονται το 70% των ημερήσιων θερμίδων που καίμε. Κατά ποσοστό 2-8% ελαττώνεται ο βασικός μεταβολικός ρυθμός κάθε δεκαετία μετά την ηλικία των 30 ετών, εάν κάποιος δεν γυμνάζεται συστηματικά.

Μεταβολικός ρυθμός δραστηριότητας είναι οι θερμίδες που πρέπει να καταναλώνουμε για να συντηρούμε το βάρος μας, είναι δηλαδή ο βασικός μεταβολικός ρυθμός, συν οι θερμίδες που χρειαζόμαστε για την διεκπεραίωση των καθημερινών δραστηριοτήτων και της πέψης. Το 30% των θερμίδων αυτών προορίζονται για την εκτέλεση των καθημερινών δραστηριοτήτων και την θερμογένεση (παραγωγή θερμότητας) από την πέψη. Παχαίνουμε επειδή καταναλώνουμε περισσότερες θερμίδες απ’ όσες χρειάζεται και καίει ο οργανισμός. Οι περιττές θερμίδες αποθηκεύονται στο σώμα με τη μορφή λίπους.

Ο βασικός μεταβολικός ρυθμός επηρεάζεται από:

1. Το φύλο. Οι άνδρες συνήθως έχουν λιγότερο σωματικό λίπος και περισσότερη μυϊκή μάζα από τις γυναίκες ίδιας ηλικίας και βάρους κι έτσι καίνε περισσότερες θερμίδες.

2. Την ηλικία. Καθώς μεγαλώνουμε, η μυϊκή μάζα τείνει να ελαττώνεται και το σωματικό λίπος να αυξάνεται, οπότε κάνουμε λιγότερες καύσεις. Για τους ενήλικες υπολογίστε ότι ο μεταβολισμός μειώνεται 3% ανά έτος.

3. Νοσήματα. Προβλήματα όπως ο υποθυρεοειδισμός και το σύνδρομο Cushing μπορεί να επιβραδύνουν κάπως τον μεταβολικό ρυθμό, ενώ άλλα όπως ο υπερθυρεοειδισμός να τον επιταχύνουν.

4. Κλίμα: Οι άνθρωποι που ζουν σε θερμότερα κλίματα έχουν χαμηλότερο μεταβολισμό, γιατί όσοι ζουν σε ψυχρό κλίμα το σώμα απαιτεί περισσότερη ενέργεια για να κρατιέται ζεστό.

5. Ύπνος: Κατά την διάρκεια του ύπνου το σώμα καταναλώνει λιγότερη ενέργεια. Άρα, άτομα που κοιμούνται περισσότερο έχουν χαμηλότερο μεταβολισμό.

6. Μέγεθος: Οι πιο μεγαλόσωμοι έχουν μεγαλύτερες απαιτήσεις σε ενέργεια, γιατί το σώμα απαιτεί να καταναλώνει περισσότερη ενέργεια για να διατηρούνται τα κύτταρα στη ζωή.

7. Μυϊκή μάζα: Η μυϊκή μάζα καταναλώνει 6 φορές περισσότερη ενέργεια από το λίπος. Έτσι, αν θεωρήσουμε ότι το σώμα αποτελείται από λίπος και μύες, τότε όση περισσότερη η μυϊκή μάζα, μεγαλύτερος ο μεταβολισμός.

8. Άσκηση: Όταν ασκήστε ο μεταβολισμός ανεβαίνει πάρα πολύ. Το σώμα μπορεί σε μία ώρα να κάψει όσα καίει σε 8 ώρες ύπνου. Αλλά, και μετά την άσκηση ο μεταβολισμός αυξάνεται περίπου 10-20% για 12 ώρες για την αποκατάσταση των μυών από την προσπάθεια.

9. Ορμόνες: Οι ορμόνες παίζουν τεράστιο ρόλο στον μεταβολισμό. Οι πιο γνωστές είναι οι ορμόνες του θυρεοειδή και οι ορμόνες του φύλου, δηλαδή τα οιστρογόνα, η προγεστερόνη και η τεστοστερόνη.

10. Διεγερτικά: Ουσίες με διεγερτική δράση είναι ο καφές και η νικοτίνη. Η νικοτίνη είναι η διεγερτική ουσία του τσιγάρου και όσοι έχουν κόψει το κάπνισμα και έχουν πάρει κιλά (πολύ συχνό φαινόμενο) το έχουν καταλάβει αυτό. Αυτές οι ουσίες αυξάνουν τον μεταβολισμό για λίγη ώρα μετά την κατανάλωσή τους. Η διάρκεια της αύξησης του μεταβολισμού εξαρτάται από την ταχύτητα που μεταβολίζει ο οργανισμός την διεγερτική ουσία.

11. Δίαιτες: Οι δίαιτες μειώνουν τον μεταβολισμό γιατί στερώντας από τον οργανισμό τροφή, ο οργανισμός απαντάει μειώνοντας τις απαιτήσεις του σε ενέργεια.

12. Διατροφική Δυσανεξία: Η λήψη ενός γεύματος αυξάνει παροδικά τον μεταβολισμό, αν το γεύμα δεν περιέχει τροφές στις οποίες είμαστε δυσανεκτικοί. Αντίθετα, αν το γεύμα περιέχει τροφές στις οποίες είμαστε δυσανεκτικοί ακολουθεί μείωση του μεταβολισμού. Δυστυχώς, τις περισσότερες φορές δεν εμφανίζεται κάποιο σύμπτωμα και είναι δύσκολο να το αντιληφθούμε μόνοι μας.

Τι είναι το μεταβολικό σύνδρομο

Μπορεί να αναρωτιέστε τι ακριβώς είναι το μεταβολικό σύνδρομο και γιατί θα πρέπει να σας ενδιαφέρει. Το πιθανότερο όμως είναι να πάσχετε ήδη από αυτό. Ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού κυρίως μετά την ηλικία των 40 ετών, αναπτύσσει μεταβολικό σύνδρομο. Αυτό μπορεί να εξηγήσει γιατί δεν νοιώθετε καλά και παρουσιάζετε συμπτώματα όπως παχυσαρκία, στρες, χρόνια κόπωση, υπέρταση, διαβήτης, μειωμένη αντίληψη της κούρασης και λιγότερες ώρες ύπνου.

Όσο δυσοίωνα και αν φαίνονται τα παραπάνω, το καλό είναι ότι μπορούμε να κάνουμε κάτι γι’ αυτά. Οι σύγχρονες εξελίξεις στην ιατρική, στα συμπληρώματα, τη μοριακή βιολογία και την κατανόηση του ανθρώπινου μεταβολισμού, μας επιτρέπουν να αλλάξουμε αυτή την εικόνα. Μπορεί οι τροφές μας να μην έχουν πια τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται το σώμα μας για να λειτουργήσει σωστά, είμαστε όμως τυχεροί που μπορούμε σήμερα να βρούμε σε μορφή συμπληρωμάτων διατροφής, ένα τεράστιο αριθμό μικροθρεπτικών συστατικών. Παράλληλα η ανάπτυξη εξετάσεων Μεταβολομικής μας επιτρέπουν να εντοπίσουμε ακριβώς τι λείπει από το σώμα μας και να το αποκαταστήσουμε στοχευόμενα. Η διενέργεια εξετάσεων που αφορούν στην μέτρηση των επιπέδων της ινσουλίνης και των ορμονών που συνεργάζονται μαζί της, όπως η λεπτίνη και η βιταμίνη D, μας επιτρέπουν να έχουμε ακριβή εικόνα για τη κατάσταση του μεταβολικού μας προφίλ.

Το σώμα μας είναι μια εκπληκτική μηχανή που πραγματοποιεί εκατομμύρια διεργασίες ταυτόχρονα, χωρίς εμείς να σκεφτόμαστε ή να δίνουμε εντολή για να συμβούν. Η κόρη των ματιών μας διαστέλλεται και συστέλλεται ανάλογα με την ένταση του φωτός στο περιβάλλον, η καρδιά μας χτυπάει με έναν ρυθμό που προσαρμόζεται στις ανάγκες των οργάνων για αίμα, τα έντερα μας και το στομάχι μας κινούνται για να προωθήσουν την τροφή, ορμόνες εκκρίνονται όταν πρέπει και όσο πρέπει ενώ εκατομμύρια χημικές αντιδράσεις λαμβάνουν χώρα, χωρίς εμείς να έχουμε κάποια ενεργή συμμετοχή σε αυτές τις διαδικασίες.

Μέσα από εκατομμύρια χρόνια εξέλιξης το ανθρώπινο σώμα έχει προσαρμοστεί και έχει προγραμματιστεί γενετικά ώστε να αντιδρά με συγκεκριμένο τρόπο ανάλογα με τις περιστάσεις. Αντίστοιχα γενετικά προγράμματα ενεργοποιούνται σε συνθήκες που απειλούν την επιβίωση μας. Αυτόματοι μηχανισμοί τίθενται σε λειτουργία για να μας βοηθήσουν και να αυξήσουν την πιθανότητα επιβίωσης μας σε μια δύσκολη κατάσταση. Το σύνολο των ορμονικών αντιδράσεων που συμβαίνουν στο σώμα μας ως απάντηση σε μια απειλή για την επιβίωση ονομάζεται Στρες.

Gastro Natural Center – Entero.gr | Φυσικοπαθητικό Κέντρο Υγείας και Ευεξίας
Παπαγιάννη Φυλακτού Ευαγγελία
Φυσικοπαθητικός – College of Naturopathic & Complementary Medicine
Λ. Μεσογείων 231, Νέο Ψυχικό, Αθήνα | Τηλ. 2106745399
email: info@entero.gr